Lirik lagu Malaysia terlalu selamat?

Ramai netizen yang mempertikaikan lagu malaysia pada hari ni macam tak sedap la, lagu membosankan la, tapi bila fikir balik, ke sebab rakyat malaysia yang tak nak open up dengan citarasa lagu yang baru? Bak kata orang, malaysia masih noob.

guest bersama Hairul Anuar dan Ayeen Patriots My

  1. Mengikut pandangan encik berdua ada ke lagu yang mengambarkan masyarakat kita selain cinta, depress?

Hairul Anuar : ……………………………. waktu dulu lagu di Malaysia ni banyak lagu cinta yang menarik kerana semua menggambarkan kisah yang murni, jadi bukan lah hanya sebuah lagu sahaja, sekarang ni banyak lagu yang hanya main buat sahaja…………………

Susulan: Seperti kita tahu kat luar negara, ada negara yang mencerita kan tentang isu semasa mereka, kenapa skrg takde orang yang menceritakan tentang kayangan ke?

Ayeen : ……………… Depens on dengan pendengar dan juga kita sebagai pembuat lagu ni mesti ingin mengharapkan putaran radio, dan lagu ni mesti fikir untuk buat sesuatu yang baharu

2. Adakah composer atau penulis lirik membuat lagu yang playsafe sebab kalau tak bertapis nanti takut tak keluar radio?

Hairul Anuar : ………………………………………………………………………… sebenarnya saya dulu pernah je buat lagu sampai yang tak boleh diterima, macam lagu syurga, kemudian dipanggil. Lagu dulu bukan mudah, saya bawah Arwah Pak Ngah, ada silap sikit je kena panggil untuk betulkan………………….

3. Adakah sebenarnya stesen radio era, rtm ataupun astro sebenarnya telah memusnahkan generasi muzik sekarang ni? So mcm everything lagu pasal cinta, so skrg ni orang mcm retarded?

Ayeen: ………………………………..Sebenarnya motif kami sebagai indie band, tujuan kami bukanlah untuk mainkan di radio era atau apa sekalipun, cuma kadang2 nasib mcm group hujan, masdo yang keluar di Stesen radio…………………

4. Adakah kiasan yang dilakukan dalam lagu, masih releven untuk pada masa ini?

Hairul Anuar : ……….. Banyak sangat kiasan, tu yang lagu dahulu, sampai kini masih didengari sebab ilmu dan beratnya penyampaian……

Nak tahu lebih lanjut? Tekan link ni! https://www.facebook.com/mykampusradio/videos/1076690776173284

COMMENTS