Wajib Tengok Reference Jadi Gangster!

Disebelah kiri adalah Robert De Niro bersama Martin Scorsese di sebelah kanan.

Sebagai penghormatan kepada filem epik baru oleh pengarah handal iaitu The Irishman, kami akan menyenaraikan filem-filem korang kena tengok sebelum enjoy filem baru Scorsese dekat Netflix. 

Mean Streets (1973)

Filem yang meletakkan Marty di mata dunia, Mean Streets diceritakan dari mata pengarah yang menggambarkan dunia yang dia ketahui dari kecil dan membesar di Little Italy New York. De Niro memenangi anugerah Persatuan Pengkritik Filem Nasional untuk Pelakon Terbaik untuk peranannya sebagai “Johnny Boy” Civello.

Taxi Driver (1976)

Filem ini menceritakan kisah seorang veteran Perang Vietnam, Travis Bickle, seorang pemandu teksi yang kesepian yang menjadi semakin paranoid. Travis, tertekan berusia 26 tahun yang tinggal di New York City. Travis mengambil pekerjaan sebagai pemandu teksi pada waktu malam untuk mengatasi insomnia kroniknya, memandukan penumpang di sekitar bandaraya. Kecelaruan mental dan penyimpangan jiwa dalam filem adalah amat penting dalam menggerakan naratif film in.

Raging Bulls (1980)

Berdasarkan catatan memoir Jake LaMotta, Scorsese pada mulanya ragu-ragu untuk menyesuaikan buku itu kerana dia bukan peminat sukan. Walau bagaimanapun, De Niro memujuknya untuk mengambilnya catatan memoir itu untuk diadaptasikan.Secara amnya dianggap sebagai salah satu filem terbaik Amerika yang pernah dibuat, Raging Bull boleh dikatakan magnum opus Scorsese – boleh dikatakan hanya kerana dia mempunyai begitu banyak filem yang hampir sempurna dapat difahami jika seseorang percaya yang terbaik adalah yang lain daripada lain.

The King of Comedy (1982)

Filem satire gelap yang reputasinya telah berkembang dari masa ke masa, dengan beberapa orang percaya ia adalah karya terbaik Scorsese. Robert De Niro memainkan watak obsess dengan nama Rupert Pupkin, pelawak wannabe yang menculik idola tuan rumahnya. Ia menangani tema obsesi selebriti dan budaya media Amerika, topik yang lebih menekan sekarang daripada hampir 40 tahun yang lalu.

Goodfellas (1990)

Adaptasi dari novel berjudul Wiseguy yang ditulis oleh Nicholas Pileggi. Novel tersebut diambil dari kisah nyata sehingga film Goodfellas ini menggambarkan kondisi asli. Kisah Goodfellas berpusat pada kehidupan mafia gangster dari Henry Hill. Goodfellas menceritakan kisah Henry Hill (Ray Liotta), seorang anggota gangster yang masih dalam golongan bawah dan kecil. Bersama duakawannya sesama gangster, Jimmy Conway (Robert DeNiro) dan Tommy DeVito (Joe Pesci), mereka memulai career gangster sejak kecil hingga bersama-sama mulai naik dalam hirarki mafia teratas di kota.

The Departed (2005)

Satu remake filem Infernal Hong Kong (mesti melihat tontonan para peminat versi Scorsese), The Departed adalah filem gangster Ireland yang ditubuhkan di Boston yang mempamerkan bakat Hollywood yang terkenal. Cerita tentang dua tahi lalat – yang bekerja untuk polis, yang lain untuk kumpulan orang Ireland – yang menyeberang dan kemudiannya menjadi terikat, dibuat lebih terperinci dengan mendasarkan watak-watak bekas ejen FBI bekas John Connelly dan gangster Whitey Bulgar.

The Irishman (2019)

Merupakan film yang diadaptasi dari buku “I Heard You Paint Houses” karya Charles Brandt. Buku itu mengisahkan kisah nyata kehidupan Frank Sheeran (diperankan Robert De Niro), seorang pembunuh bayaran di New York City pada 1970-an. Sebagai penipu dan pembunuh bayaran, Sheeran diketahui bekerja sama dengan beberapa tokoh paling dikenal di abad ke-20. kisah ini juga tentang kejahatan organisasi gangtser di Amerika setelah perang dunia, di mana terdapat salah satu misteri terbesar yang belum terbongkar dalam sejarah.

COMMENTS