Bruce George Peter Lee: Pembunuh Bersiri KEJAM!

Pembunuh bersiri Britain mengaku melakukan 11 serangan pembakaran dan disabitkan atas 26 tuduhan pembunuhan, 11 di antaranya dibatalkan atas rayuan. Dia dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup pada tahun 1981.

Bruce George Peter Lee dilahirkan di Manchester oleh seorang ibu yang merupakan seorang pelacur. Pada 4 Disember 1979, kebakaran berlaku di sebuah rumah di Selby Street, Hull. Di dalam rumah itu adalah Edith Hastie dan anak-anaknya Thomas, 15, Charles, 15, Paul 12, dan Peter, 8. Keluarga itu tertidur ketika api marak. Charles menyelamatkan ibunya dengan mendorongnya keluar dari tingkap tingkat atas tetapi tidak dapat menolong saudaranya iaitu Paul dan Peter.

Ketiga-tiga mereka terperangkap dan terbakar teruk. Charles meninggal pada hari kejadian, Peter meninggal 2 hari kemudian dan Paul meninggal dunia setelah 12 hari di hospital. Thomas yang juga mengalami muscular dystrophy terselamat dengan melepaskan diri dari tingkap di bilik tidur belakang. Edith Hastie mempunyai 3 anak perempuan yang, bernasib baik, tinggal di tempat lain pada malam itu. Suaminya, Tommy, berada di penjara pada masa itu.

Polis yang menyiasat serangan pembakaran mendapati bahawa Hasties adalah keluarga “masalah”, yang bertanggungjawab terhadap jenayah kecil dan vendetas; ini menyebabkan mereka mencari pembakar yang mungkin telah membalas dendam.

Lee adalah salah satu daripada banyak remaja yang secara sukarela disoal siasat mengenai kebakaran tersebut. 6 bulan setelah siasatan dimulakan, dia mengaku menuangkan parafin melalui kotak surat dan menyalakannya sebagai usaha untuk membalas dendam terhadap Charles Hastie yang ketika itu dipercayai melakukan hubungan seksual. Lee mengatakan Charles Hastie mengancam akan pergi ke polis.

Ketika Lee mengaku kebakaran di Selby Street, dia berkata, “Saya tidak bermaksud membunuh mereka,” memberitahu polisi bagaimana Charles menuntut wang untuk membisu kerana kegiatan seksual haram mereka. Lebih banyak soal siasat menyebabkan Lee mengaku akan memulakan 9 lagi kebakaran maut di Hull selama 7 tahun sebelumnya.

Tidak ada kebakaran yang dianggap mencurigakan pada masa itu. 26 orang mati dalam kebakaran ini, bermula dari bayi berusia 6 bulan, seorang ibu muda dan 3 anak lelaki kecilnya serta 11 lelaki tua di rumah jagaan, Wensley Lodge. Puluhan lebih menderita penyedutan asap atau terbakar akibat melarikan diri. Lee mendakwa kebanyakan kebakaran berlaku secara tidak sengaja, dia hanya menyukai api, dan jarang memikirkan kehidupan orang ketika dia memulakannya. Hanya tiga kebakaran, termasuk Hasties, di rumah milik orang yang dia kenal dan dendam terhadapnya. Para petugas mengarahkan Lee mengelilingi Hull ke lokasi yang dia sebutkan, sehingga Lee dapat menunjukkan bangunan yang dimaksud.

Pada bulan Januari 1981, Lee mengaku tidak bersalah di Mahkamah Leeds Crown atas 26 tuduhan pembunuhan, tetapi bersalah atas 26 tuduhan pembunuhan dan bersalah atas 11 tuduhan pembakaran. Pada tahun 1983, siasatan awam menyimpulkan bahawa kebakaran di Wensley Lodge tidak sengaja dan Lee tidak bertanggungjawab terhadapnya atas 11 kematian tersebut. Keyakinan yang berkaitan dengan kebakaran ini kemudian dibatalkan atas rayuan. Lee kemudiannya ditempatkan di Rampton Secure Hospital.

COMMENTS