Manusia Pelik Dengan “Bizzare History”

Orang pelik boleh didapati di mana-mana sahaja. Ada yang mendapat pengiktirafan sehingga menjadi selebriti internet. Berikut adalah senarai orang yang mempunyai sejarah pelik yang jarang didengar.

Inilah Antara Manusia Pelik dengan “Bizarre History.”

1. Adam Rainer

Rainer adalah satu-satunya orang yang mencatat sejarah yang pernah menjadi kerdil dan raksasa. Dia dilahirkan di Austria. Pada tahun 1917 dia diuji untuk bergabung dengan tentera, tetapi dia terlalu pendek untuk bergabung. Semasa ujian ini, tingginya diukur pada 4 kaki 6,3 inci pada 18 tahun dan 4 kaki 8,3 inci pada usia 19 tahun. Ketika meninggal pada tahun 1950, dia telah mencapai ketinggian 7 kaki 8 inci dengan kakinya berukuran 13.1 inci, tangannya 9.4 inci dan beratnya 241 paun.

2. Lina Medina

Ahli naturalis terkenal Charles Darwin mengatakan bahawa dia adalah “wanita yang sangat baik”. Dia menderita gangguan genetik yang disebut hypertrichosisterminalis kerana wajah dan tubuhnya ditutup dengan rambut hitam lurus. Telinga dan hidungnya sangat besar, dan giginya tidak teratur. Keadaan terakhir disebabkan oleh penyakit jangkal yang disebut gingival hyperplasia. Julia dilahirkan di negara bagian Sinaloa, Mexico, pada tahun 1834. Kemudian, Theodore Lent, menemukannya di Amerika Syarikat dan meyakinkannya untuk menikah dengannya. Meminjamnya di freakshows melalui Amerika Syarikat dan Eropah. Dia dikategorikan sebagai wanita paling buruk di dunia.

3. Li Ching Yuen

Seorang lelaki namanya adalah Li Ching Yuen dipercayai sebagai lelaki yang paling lama hidup dengan jumlah yang luar biasa sebanyak 197 atau 256 tahun. Namun tidak ada bukti pasti mengenai umur panjang Yuen dan rekod itu tidak dikreditkan kepadanya. Yuen sendiri mengaku dilahirkan pada tahun 1736 sementara catatan yang dipertikaikan menunjukkan tahun 1677. Tarikh kelahiran sebenarnya tidak dapat ditentukan.

Pada masa dia berusia sepuluh tahun, dia telah mengembara ke seluruh China untuk mengumpulkan ramuan. Dia terus melakukannya selama 100 tahun pertamanya. Ketika ditanya rahsianya, Li Ching-yuen memberikannya menjawab “Keep a quiet heart, sit like a tortoise, walk sprightly like a pigeon and sleep like a dog.”

Pada tahun 1930, Profesor Wu Chung dari Universiti Chengtu menemui catatan bahawa Kerajaan China Imperial telah mengucapkan tahniah kepada Li Ching pada tahun 1827 pada hari ulang tahunnya yang ke-150, menjadikannya berusia 256 tahun.

4. Dorangel Vargas

Pada 12 Februari 1999, seorang pegawai Pengawal Awam mendapat laporan yang mengerikan: dua budak lelaki menemui tulang manusia di sebuah taman berhampiran Sungai. Polis tiba dan mereka juga menemui mayat enam orang lain bersama dengan tangan, kaki dan kepala.

Siasatan di sekitar tempat itu menyebabkan sebuah rumah kecil yang miskin didiami oleh seorang lelaki dan kemudiannya membawa lelaki itu ke balai polis di mana kata-katanya yang pertama sangat menjengkelkan, “Rasa daging lelaki lebih baik daripada wanita, betina terasa manis, lelaki lebih enak: rasanya seperti barbeku, seperti ham.” Lelaki itu adalah Dorangel Vargas, lahir pada tahun 1957 dan kini dipenjarakan di penjara Venezuela, tidak menjalani hukuman tetapi sebagai pencegahan. Dia menderita Paranoid Schizophrenia.

Pada tahun itu dalam wawancara di televisyen Nasional, dia memberikan perincian pembunuhannya. Dia adalah seorang koki yang sangat halus dan tegas terutama bimbang akan kandungan nutrisi manusia yang dimakannya. Dia berkata: “Saya tidak pernah membunuh lelaki gemuk, mereka mempunyai terlalu banyak lemak, terlalu banyak kolesterol” dan ketika memasak: “anda harus mencuci dan membumbui daging dengan sangat baik, dengan cara itu anda menghindari penyakit, saya membuat rebusan yang sangat baik dengan lidah dan gunakan mata untuk membuat sup.”

5. Gloria Ramírez

Gloria mempunyai dua orang anak dan merupakan suri rumah. Dia dilahirkan pada tahun 1963 dan meninggal pada tahun 1994. Kerana keadaan kematiannya yang aneh, dia digelar sebagai wanita beracun. Pada suatu malam tahun 1994, dia memasuki bilik kecemasan Riverside General Hospital yang menderita akibat barah dan tachycardia. Seorang jururawat cuba mengeluarkan darah dari lengannya tetapi bau seperti amonia yang keluar dari tiub membuatnya pusing dan kemudian pengsan. Jururawat yang menggantikannya menyatakan bahawa darah Gloria mengandungi zarah berwarna manila.

Semua pesakit bilik kecemasan diarahkan berpindah ke tempat letak kereta. Kira-kira jam 10 hingga 9 malam, Ramirez dipercayai mati kerana kegagalan buah pinggang yang berkaitan dengan barah. Dua bulan setelah Ramirez meninggal dunia, mayatnya dibebaskan untuk bedah siasat dan dikebumikan. Mustahil untuk menentukan punca kematiannya kerana jantungnya hilang dan sebahagian besar organnya tercemar dengan kotoran.

COMMENTS