Depression bukan gurauan. Anda wajib tahu!

Related image

Gejala bunuh diri dalam kalangan masyarakat Malaysia kini semakin menjadi-jadi kan? Hampir setiap hari ada je kes yang didedahkan tak kira di media sosial mahupun arus perdana. Secara amnya, bunuh diri juga ketara di seluruh dunia. Laporan terbaru Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menunjukkan hampir 800,000 individu kehilangan nyawa akibat bunuh diri setiap tahun di seluruh dunia (satu nyawa pada setiap 40 saat, kadar bunuh diri global sama 11 orang bagi setiap 100,000 penduduk). Ia boleh berlaku pada bila-bila masa dan menjadi punca kematian yang kedua tertinggi bagi mereka yang berumur antara 15 hingga 29 tahun. Lebih menakutkan ialah anggaran bahawa bagi setiap seorang individu yang mati akibat bunuh diri, ada 20 orang lagi yang cuba untuk membunuh diri.

Faktor-faktor yang menyebabkan seseorang itu “Suicide”

  1. Bunuh diri berkaitan dengan kejiwaan

Orang yang membunuh diri dianggap telah mengganggu jiwa mental atau terganggu. Oleh itu, perbuatan bunuh diri ini tidak mempunyai undang-undang yang mengawalnya. Seseorang yang melakukan bunuh diri tidak boleh dikenakan sanksi undang-undang.

 

  1. Faktor dalaman yang boleh mempengaruhi

Seseorang untuk melakukan bunuh diri adalah halusinasi dan ilusi. Kadang-kadang seseorang ingin membunuh diri kerana mereka mempunyai tahap halusinasi yang sangat tinggi yang boleh mengganggu semua pemikiran dan juga mengganggu kehidupan mereka.

 

  1. Bunuh diri yang terjejas dengan alkohol

Penggunaan alkohol penyumbang terbesar kepada berlakunya penyakit yang membawa kepada kematian manusia. Alkohol dianggap sebagai punca orang melakukan pelbagai tindakan yang tidak stabil. Seseorang yang menggunakan alkohol boleh melakukan sesuatu kerana dia tidak sedar sepenuhnya. Malah alkohol dikaitkan dengan perbuatan bunuh diri dalam masyarakat.

 

  1. Bunuh diri dipengaruhi oleh bangsa dan keturunan

Setiap bangsa mempunyai ciri ciri tersendiri yang berlainan daripada bangsa atau negara lain dalam melakukan bunuh diri. Kemudian dalam menjelaskan perbuatan bunuh diri yang diandaikan berasal dari bangsa dan keturunan, tanpa kriteria yang jelas, sukar untuk mencari hubungan antara bangsa dan bunuh diri, kerana tidak ada yang dapat menentukan bila bangsa ini bermula dan berakhir, bangsa ini sentiasa ada selagi manusia hidup. Ciri-ciri perlumbaan ini sebenarnya dibentuk melalui evolusi melalui keturunan.

 

  1. Seseorang melakukan bunuh diri kerana dia meniru tindakan orang lain

Ada beberapa individu yang membunuh diri kerana meniru, tetapi nampaknya ini hanya faktor kecil yang tidak mempunyai kesan yang signifikan terhadap kadar bunuh diri.

Image result for depression

Ciri-ciri seseorang itu “Suicide”

1.Tiada harapan

Mereka rasa tidak mempunyai harapan & terperangkap dalam perasaan itu dan akhirnya menyebabkan mereka bertindak bunuh diri.

 

2.Moody/Rasa sedih yang melampau

Mempunyai perubahan mood, iaitu perasaan melampau dan sedih secara mendalam. Ini akan menyebabkan seseorang itu tertekan punca kecenderungan untuk bunuh diri.

 

3.Masalah tidur

Sukar untuk tidur namun ada sesetengah mengalami masalah tidur yang berpanjangan. Tidak dapat tidur adalah salah satu risiko berbahaya yang dikaitkan dengan perasaan bunuh diri.

 

4.Perubahan keperibadian dan rupa

Perubahan tingkah laku yang drastik dari kebiasaan seperti tertarik kepada kematian atau keganasan. Tidak menitikberatkan kepada penampilan diri, rutin serta gaya kehidupan mereka seharian.

 

5.Perasaan terpencil

Mereka selalunya akan bertindak mengasingkan diri mereka dari keluarga mahupun rakan-rakan serta kurang berinteraksi dengan orang ramai. Di samping itu, mereka juga kehilangan minat terhadap perkara yang mereka suka.

 

6.Tingkah laku yang membahayakan diri

Mereka mula mempunyai tingkah laku yang berbahaya, seperti penggunaan alkohol atau dadah yang berlebihan, memandu dengan cuai, atau terlibat dalam seks yang tidak selamat. Mereka seolah-olah tidak peduli dengan keselamatan mereka atau tidak lagi menghormati kehidupan mereka.

 

7.Pemikiran untuk bunuh diri

Bagi mereka yang mula berfikir untuk bunuh diri, mereka akan memberi petanda seperti mengucapkan selamat tinggal serta mengulangi kata-kata yang mengambarkan selamat tinggal atau penyesalan. Sebagai contoh “Saya hanya mahu membunuh diri saya”, “Andai saya cepat mati” atau “Andai saya tidak pernah dilahirkan”.

 

8.Menyimpan Peralatan Berbahaya

Menyimpan barang-barang yang berbahaya dan aneh, seperti pisau di bilik, senjata api, pil racun, dan lain-lain yang mencurigakan digunakan untuk bunuh diri.

 

9.Menyakiti Diri Sendiri

Bertindak menyakiti diri sendiri seperti menggelar tangan sendiri atau mencederakan anggota tubuh badan dengan sengaja serta niat ingin cepat mati.

Related image

10.Berkurangnya Ketertarikan Seksual

Perubahan seperti ini boleh termasuk impotensi, kelewatan atau haid yang tidak teratur. Dia merasa dia tidak sesuai dan tidak bermaksud untuk mendapatkan cinta dari lawan jenis. Ini menjadikan peluang atau keinginan untuk bunuh diri lebih besar. Harga diri yang rendah adalah punca utama penurunan keinginan seksual.

So, buat korang yang ada petanda-petanda kat atas ni, cuba sedaya upaya untuk elakkan supaya tidak berlakunya kes bunuh diri. Cubalah selesaikan masalah korang tu secara sihat okay. Senyum selalu!

 

COMMENTS