Red Ribbon Media Award 2018 : MKR menang “Web Based Media Achievement”

KUALA LUMPUR, 5 Julai 2018 – Orang-orang yang terlibat dalam pergerakan HIV / AIDS di Malaysia termasuk Presiden Majlis AIDS Malaysia yang lalu, aktivis, selebriti dan penyokong penyebabnya, dihiasi merah dan perak, menyaksikan Anugerah Media Riben Merah 2018 bersama dengan ulang tahun ke-25 Yayasan AIDS Malaysia (MAF).

Acara yang sebelum ini merupakan satu perlumbaan tetap dua tahun lalu, Red Ribbon Gala, pengumpulan dana MAF, membuat pulangannya selepas cuti enam tahun untuk menghormati kecemerlangan dalam kewartawanan dan kandungan media kreatif yang berkaitan dengan HIV / AIDS di Malaysia. Ia dilancarkan oleh Dr. Lee Boon Chye, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia.

Picture

Dr Lee Boon Chye, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia (kanan) melancarkan buku Peringatan Peringatan AIDS: Pelopor Perak dalam Majlis AIDS 25 Tahun Pertama Malaysia di Anugerah Media Riben Merah 2018, dengan Profesor Dato ‘Dr. Adeeba Kamarulzaman, Pengerusi , Yayasan AIDS Malaysia.

​Anugerah Media Reben Merah diselaraskan dengan matlamat Strategi 3 Rancangan Strategik Kementerian Kesihatan Malaysia untuk Mengakhiri AIDS 2016-2030 yang bertujuan untuk memainkan peranan utama pihak berkepentingan, khususnya media, dalam mengurangkan kesan berkaitan HIV / AIDS stigma dan diskriminasi.

“Stigma dan diskriminasi kekal sebagai penghalang bagi orang yang hidup dengan HIV dan populasi utama untuk mengakses perkhidmatan rawatan dan perkhidmatan kesihatan yang selamat,” kata Profesor Dato ‘Dr. Adeeba Kamarulzaman, Pengerusi MAF.

 “Dalam melawan stigma, kata-kata dan imej penting. Malah, kata-kata dan imej adalah sama kuatnya – jika tidak lebih daripada – rawatan dan sains HIV. Oleh itu, peranan media, melalui kraf dan imejannya, dalam stigma yang mencabar, meningkatkan pengetahuan dan membentuk pendapat umum mengenai HIV / AIDS, khususnya ketika usaha untuk menamatkan AIDS menjelang tahun 2030 mengumpul kadar, tidak dapat dipertanggungjawabkan. “

Pengamal media yang berkaitan dengan HIV / AIDS yang dihasilkan di Malaysia antara Januari 2016 dan Disember 2017 layak masuk dalam tiga kategori: Pencapaian Cemerlang dalam Media Cetak, Pencapaian Cemerlang dalam Media Penyiaran dan Pencapaian Cemerlang di Media berasaskan Web.

Penyertaan dihakimi oleh panel pakar media dan HIV / AIDS berdasarkan ketepatan kandungan; penggunaan bahasa yang sesuai, sensitif dan inklusif; perkaitan dan kesan kerja dalam konteks HIV / AIDS di Malaysia, serta keaslian dan kreativiti kerja.

“Sains berkembang dengan pesat, dan ini memaksa media untuk mengejar kemajuan saintifik yang terkini, menekankan kesan laporan bertanggungjawab, etika dan bukti mengenai pengetahuan HIV / AIDS, sikap dan persepsi pengguna media.

“Penyertaan terbaik tahun ini diperhatikan kerana penekanan mereka terhadap bukti, serta kemanusiaan dalam HIV / AIDS. Kami berharap mereka akan memberi inspirasi kepada pengamal media lain untuk terus menghasilkan kandungan media yang berkualiti dan menyumbang kepada wacana HIV / AIDS yang lebih besar, “katanya.

Loo Juosie dari BFM 89.9: Stesen Perniagaan memenangi Pencapaian Cemerlang dalam penyiaran Media Penyiaran bagi siri documentari  “Positive Lives.”

Picture

Loo Juosie dari BFM 89.9: Stesen Perniagaan, pemenang Pencapaian Cemerlang dalam Media Berasaskan Media, Anugerah Media Reben Merah 2018.
​Sementara itu, Wan Nur Izzati Wan Mohd Nor Zaida dari MyKampus TV meraih anugerah Pencapaian Cemerlang dalam Media Berasaskan Media untuk pengumuman perkhidmatan awam Hari Dunia Sedunia 2017 “Malu Beli Kondom” dan Telenovela: HIV Tak Kenal Siapa.

Picture

Wan Nur Izzati Wan Mohd Nor Zaida dari MyKampus TV, pemenang Pencapaian Cemerlang dalam Media Berasaskan Media, Anugerah Media Riben Merah 2018.
​Tidak ada pemenang dalam kategori Pencapaian Cemerlang dalam Media Cetak.Pemenang setiap kategori menerima biasiswa penuh untuk menghadiri Persidangan AIDS Antarabangsa ke-22 (AIDS 2018) di Amsterdam, Belanda dari 23 hingga 27 Julai – di mana agenda Malaysia yang mantap akan dipamerkan – di atas hadiah wang tunai RM3,000, piala dan sijil kecemerlangan.

Hadiah Juri Khas dianugerahkan kepada Anne Edwards dari anneedwardstv.com untuk laporannya Kementerian Sumber Manusia mencontoh undang-undang untuk melindungi pekerja yang hidup dengan HIV / AIDS. Beliau juga menerima biasiswa penuh untuk mengambil bahagian dalam AIDS 2018.

Picture

​Anne Edwards dari anneedwardstv.com, pemenang Hadiah Juri Khas, Anugerah Media Riben Merah 2018 (kiri) bersama Dr Lee Boon Chye, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia (tengah) dan Profesor Dato ‘Dr. Adeeba Kamarulzaman, Pengerusi, Yayasan AIDS Malaysia .
​​Rujuk kepada lampiran di bawah untuk senarai lengkap calon dan pemenang.Sebagai tambahan kepada kategori yang kompetitif, Anugerah Media Riben Khas Merah telah disampaikan kepada Audrey Edwards dan Rosmah Mohd Dain untuk memberi sumbangan lama kepada kewartawanan HIV / AIDS di Malaysia.

Audrey Edwards telah menulis secara meluas mengenai HIV / AIDS selama lebih daripada 18 tahun, yang membabitkan isu-isu yang dijalankan oleh HIV / AIDS di orang asli di Johor untuk kerja seks baru di rumah dan program pengurangan bahaya sempadan Malaysia-Thailand. Beliau bekerja di New Straits Times dan The Star pada masa lalu dan kini editor hujung minggu di Malay Mail. Beliau telah memenangi beberapa anugerah industri sepanjang kerjaya beliau yang terkenal termasuk Best Reporter (Bahasa Inggeris) di Anugerah Media Kelab Kebangsaan dan Anugerah Media Kementerian Kesihatan (cetak). Beliau juga merupakan pemenang terakhir Anugerah Media Riben Merah (cetak). Penyertaannya dalam Alfred Friendly Press Fellowship membolehkan beliau bekerja di The Washington Post. Keghairahannya terhadap HIV / AIDS itu berpunca dari niatnya untuk mendesak orang ramai untuk menyertai perjuangan menamatkan AIDS sambil memberikan suara untuk golongan yang terpinggir.

Picture

Audrey Edwards, editor surat khabar Melayu Mel (kanan) menerima Anugerah Media Reben Khas Merah untuk Sumbangan Terhadap Kewartawanan HIV / AIDS dari Dr. Lee Boon Chye, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia (kiri) di Anugerah Media Riben Merah 2018. Melihat adalah Profesor Dato ‘Dr. Adeeba Kamarulzaman, Pengerusi, Yayasan AIDS Malaysia.
​Penyunting pembantu meja keluarga dan wanita Rosmah Mohd Dain di Utusan Malaysia telah menulis mengenai HIV / AIDS sejak awal 2000, bermula dengan berita dan ciri-ciri pendek mengenai nasib wanita dan kanak-kanak yang hidup dengan HIV. Dia kemudiannya memindahkan tumpuannya kepada nasib golongan yang tiada tempat tinggal dan terdedah di lorong-lorong belakang Lorong Haji Taib, Kuala Lumpur. Kisah kecantikannya, Kaunselor di Lorong Gelap memenangi Anugerah Media Red Ribbon (cetak – Melayu) pada tahun 2006. Baru-baru ini, beliau melaporkan mengenai penggunaan HIV dan dadah di kalangan nelayan di pantai timur Malaysia, walaupun minatnya tetap menonjolkan HIV / AIDS wanita isu.

Picture

Rosmah Mohd Dain, editor pembantu meja keluarga dan wanita Utusan Malaysia menerima Anugerah Media Reben Khas Merah untuk Sumbangan Terhadap Kewartawanan HIV / AIDS dari Dr Lee Boon Chye, Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia (kiri) di Media Reben Merah Anugerah 2018. Melihat kepada Profesor Dato ‘Dr. Adeeba Kamarulzaman, Pengerusi, Yayasan AIDS Malaysia.

​Penyokong Riben Merah Bob Yusof, Dayang Nurfaizah, Shah Shamshiri dan Winnie K masing-masing dihormati dengan anugerah khas untuk perkhidmatan lama sebagai juara HIV / AIDS.

Picture

Penyokong Riben Merah Penyanyi disambut dengan Anugerah Media Riben Khas untuk perkhidmatan lama sebagai juara penyebab HIV / AIDS di Anugerah Media Reben Merah 2018. Dari kiri: Bob Yusof, Winnie K, Dayang Nurfaizah dan Shah Shamshiri.

​Anugerah Media Riben Merah merupakan sebahagian daripada perayaan tahunan untuk menandakan jubili perak MAF, satu peristiwa penting yang diketengahkan oleh pengurangan jangkitan HIV yang baru, meningkatkan akses kepada pencegahan dan rawatan HIV untuk penduduk utama dan memperkukuhkan komitmen multisektoral yang diketuai oleh Kementerian Kesihatan Malaysia menamatkan AIDS menjelang 2030.

Menamatkan AIDS: Linings Perak dalam Majlis AIDS Malaysia 25 Tahun Pertama, sebuah buku peringatan yang mencatat sejarah organisasi bukan kerajaan (NGO) yang terkemuka di Malaysia mengenai HIV / AIDS dan kajian kes yang berkaitan telah dikeluarkan pada acara yang sama.

Satu lagi kemuncak ialah pengiktirafan khas yang diberikan selepas kematian kepada Roslan Hamzah, seorang aktivis transwoman HIV / AIDS yang meninggal dunia pada 12 Jun tahun ini. Atuk, seperti yang diketahuinya, telah menjalani kehidupan untuk masyarakat sejak awal wabak di bawah NGO seperti PT Yayasan dan kemudian, Persatuan Persatuan Cahaya Harapan Negeri Kedah / Perlis. Aktivis selama dua dekadnya telah menyebabkan peningkatan keterlihatan orang yang hidup dengan HIV dalam media dan pemahaman yang lebih baik mengenai isu dan cabaran yang dihadapi oleh orang yang hidup dengan HIV serta transwomen dan orang yang menggunakan ubat-ubatan di sekitar penerimaan, hak asasi manusia dan akses ke kesihatan.

Anugerah Media Riben Merah 2018 disampaikan bersama oleh Majlis AIDS Malaysia, MAF dan GTower Kuala Lumpur; dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia dan Gabungan Plus; penaja platinum AirAsia; disokong oleh IREKA Corporation Berhad; Institut Akhbar Malaysia; dengan terima kasih khas untuk M.A.C Cosmetics dan Vantage Five Sdn. Bhd.

Acara itu juga menampilkan Festival Media Baru #MYXHEPC Clever yang bertujuan untuk memberi perhatian kepada orang ramai di Malaysia kepada krisis kesihatan awam yang menjulang tinggi iaitu Hepatitis C, jangkitan bersama HIV dengan media sosial.